Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Kinesiska scootrar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Kinesiska scootrar

Kinesiska scootrar
På kinesiska scootrar som tex Baotian används vanligtvis motortypen GY6 139QMB/QMA på 50cc 4-taktsmodellerna. Det förekommer även kinesiska 2-taktsmodeller och då är den vanligaste motortypen för dessa 1E40QMB (E2). Kinesiska 125cc 4-taktsmodeller har vanligtvis motortypen GY6 152/157 QMI.

Övrig information om dessa motorer
I regel använder 99% av kinesiska fordonstillverkare samma grundläggande motortyp. Denna är baserad på motortyp GY6. Den ursprungliga motorn har licensierats av den taiwanesiska tillverkaren Kymco och den första installerades i en Kymco Filly. När kineserna började göra replikor på motorn kallas den 139QMB eller 139QMA. Det är en 50cc luftkyld 4-taktsmotor med två ventiler per cylinder. Denna motor är i grunden alltid samma, men skiljer sig i motorlängd, användningen av sekundärluftsystem [SLS] och typ av bakbroms.

Motorns längd bestäms av hjulstorleken. En motor med 10-tums hjulstorlek är mindre än en 13-tums version.

Skillnaderna ligger här i olika motorhöljen, remmar, variatorkåpor och givetvis då packningen till den kåpan.

Att se om fordonet använder ett sekundärluftsystem är mycket enkelt. Då sitter en slang som förbinder avgassystemet i grenrörsområdet, med ventilkåpan. De delarna som då är speciella är: avgassystem, topplock och ventilkåpa. Alla andra komponenter är identiska, oavsett om fordonet har SLS eller inte.

Vi har spelat in en instruktionsvideo om hur man demonterar / monterar denna motorn. Vill du se Klicka här »

Kinesiska 2-taktsmodeller
Det finns även kinesiska scootrar som använder 2-taktsmotorer. Dessa bygger i allmänhet på den mycket vanliga luftkylda (AC) liggande Minarellimotorn. De flesta komponenter är likartade och har endast små men viktiga skillnader. Det finns två grundläggande varianter dessa kan skiljas åt med hjälp av motornumret.

1PE40QMB
Detta är den motortyp som används mest i scootrar med 10 tums hjulstorlek. Kolvbulten har en diameter på 10mm. Detta har direkt påverkan på vevaxeln och cylinderkit.

1E40QMB
Dessa motorer används vanligtvis i scootrar med 12 tums hjulstorlek och trumbroms bak. Används bland annat av flera välkända tillverkare som Keeway och CPI. Den använder en kolvbult som är 12mm och vevaxeln på variatorsidan är oftast 16mm i diameter, men nyare modeller finns även med 13mm i diameter. Minarelli AC cylinderkit är inte lämplig för dessa motorer, eftersom tillverkaren har utformat kylflänsarna annorlunda.

För 2-taktsmotorer har tyvärr ingen standard framkommit ännu, eftersom tillverkarna fortfarande experimenterar för mycket med att flytta och byta enskilda komponenter. Av detta skäl rekommenderar vi alltid att först kontrollera om det är en version 1E eller 1PE (motornummer). Även vid val av vevaxlar och cylinderkit bör vevaxeln på variatorsidan undersökas så att det blir rätt.
MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130