Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Moped avgassystem | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Moped avgassystem

Scooter Avgassystem Varianter

Avgassystem är den mest känsliga tekniska delen när det gäller prestanda för 2-takts scootrar, särskilt när det är en liten cylindervolym. Vi skiljer i princip mellan 4 olika typer av avgassystem för mopeder.

Original Avgassystem

Dessa är dem som först sitter monterade som original ifrån respektive tillverkares fabrik. Dessa skiljer sig ofta i sin utformning jämfört med eftermarknads avgassystem från andra tillverkare. Eftersom originaltillverkarna måste uppfylla viktiga krav på utsläppsnormer och buller. Detta för att få godkännande av sin scooter för gatubruk (Homologation) har därför ofta integrerade sekundära katalysatorer och frånluftssystem. Med en katalysator blir avgasutsläppen kraftigt reducerade. Ett sekundärluftsystem blandar förbrännings blandning ihop med motoravgaserna. Båda systemen används individuellt och i kombination. Nackdelen är dock att en original avgassystem exempel, direkt från reservdelssortiment från Piaggio, Yamaha och Kymco är ofta mycket dyra och uteffekten ganska genomsnittliga.

Prisvärda Eftermarknads Avgassystem

Roller AuspuffLiksom i andra delar av fordonsindustrin finns det även i scooter segmentet, ett antal leverantörer av billigare reservavgassystem. Som de ledande varumärkena har tillverkarna Tecnigas, Sito och Tecno gjort ett bra namn under de senaste åren. Avgassystemen från dessa är inte bara mycket billigare, de har jämfört med originalavgassystemen mer effekt. Dem flesta avgassystem levereras med E-märkning och får användas lagligt på väg. Med ett pris på vanligtvis mindre än 1000 Kr är det ett verkligt bra alternativ!

För dem som inte är nöjda med den lagstadgade hastigheten 45 km / t, är dessa ersättande avgassystem klar förbättring men har en liten överraskning. Mestadels sitter det i fästet mot cylindern en strypring. Med dessa system med strypning borttagen, ihop med att strypringen tas bort i variatorn och finjusterad förgasaren är prestanda ökningar på 50% inget problem. Trots den lilla 50cc cylindern kan nu äntligen motorn frigöra all kraft den från början var utvecklad för att ge. Dock så upphävs då godkännandet av skotern. Tyvärr är det då olagligt att köra på allmän väg. För att strypa ner farten till 45 km/h finns det elektroniska scooterstrypare, som stryper ner farten i några sekunder i vår webshop.

Vi rekommenderar dessa bra och prisvärda reservavgassystem: Silent Pro, Naraku Traffic, Sito Plus, Tecno Straight & Streetline.

Tecnigas Next-R Roller Auspuff Avgassystem med sportig racing look finns också utöver den sportiga med standard look. Dessa har en bättre effekt än de som nämns ovan. Återigen, dessa är väglagliga med E-märkning, så länge strypningen är i. Om man tar bort strypningen på dessa system, t.ex. Stage6 Pro Replica, Tecnigas Next-R eller LeoVince TT ger det signifikanta resultat redan på 50cc cylindrar. Vårt tips: - Variatorn skall justeras & Förgasaren skall justeras! Ljudet från scootern och avgassystemet ökar påtagligt med ökade styrka och fart. I ett Tecnigas Silent Pro är knappt hörbart att skilja på om avgassystemet är strypt eller inte. I ett Tecnigas Next-R eller en LeoVince TT hörs det mycket tydligare.

Scooter Racing / Racing Avgassystem

Malossi AuspuffSpeciellt utvecklade för scooter racing, finns det olika scooter avgassystem. Dessa fungerar oftast bara ihop med de specialutvecklade 50cc eller 70cc racing cylindrar. Olika tillverkare som Stage6, Malossi & Polini tillhandahåller avstämda avgassystem till sina olika cylindrar. För montering och inställning av ett sådant avgassystem behövs det definitivt expertis kunskap.

Ledande tillverkare av avgassystem för scooter racing är Stage6, Roost, Yasuni, Malossi och Polini. I samband med en High-End Racing Cylinder kit på 70cc och större förgasare ger enkelt prestanda möjlighet på långt över 20 hk. Naturligtvis skall sådana trimmade racing scootrar köras på banan och inte i vägen. Skillnaden mot ett vanligt scooter avgassystem märks inte bara i termer av prestanda, utan också är priset 2000 kr till 5000 kr högre.

4-Takts Avgassystem

På ett avgassystem för fyrtakts scooter, är det inte tekniskt möjligt att få så enorma prestandaförbättringar som om man byter på en tvåtakts moped / scooter att uppnå. På en fyrtakt byter man istället oftast för en bättre kvalitet, bättre optik, och framför allt ett bättre ljud. Dessutom är eftermarknads avgassystemen i allmänhet billigare än om man köper ett original avgassystem. Därför är ett eftermarknads avgassystem oavsett om det är med originallook eller ett sportavgassystem look så fungerar dem som ett billigare utbytesavgassystem. För 4-taktsmotorer gäller för mer effekt istället cylinder volym och mer cylinder volym. Så den som allvarligt vill trimma 4-takts scooter, räcker inte bara ett sportavgassystem, utan man behöver definitivt en stort borrad cylinder. Givetvis måste man om man har ett strypt originalsystem, byta detta till ett ostrypt om man trimmar.
MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130