Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Scooter CDI | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Scooter CDI

CDI (Capacitor Discharger Ignition)

Roller CDI Tändning av kondensatorurladdningstyp, engelskans Capacitor Discharger Ignition även förkortat CDI, är ett brytarlöst tändsystem med ett microelektroniskt styrsystem. Signalen från CDI- enheten som går till tändspolen, är justerad beroende på bränsle mängd, varvtal med mera. Principen med elektronisk tändning med CDI- enheter är i bruk sedan 1960-talet, men först på scootrar i stor utsträckning i början av 1990-talet.

Funktion

I bensinmotorn (Ottomotorn) så komprimerar kolven bränsle-luftblandningen i cylindern till ett maximum. Strax efter det att kolven har nått den övre positionen (övre dödpunkten), tänds gnistan och brände blandningen exploderar och skuter kolven tillbaka ner. CDI enheten styr inte själva tändstiftet, men i vissa fall den elektriska laddningen, men styr den information som krävs för tändning. Den ger den informationen efter att den reglerat tidpunkten för antändningen.

CDIn laddas kontinuerligt och är självförsörjande med ett batteri eller en spole som kontrollerar spänningen. Genom att justera CDI signalen efter motorns varvtal, är det möjligt att dynamiskt justera tändinställningen så att tändningen är optimerad genom hela varvtalsregistret.

Fördelar med CDI - Tändsystem gentemot andra tändningar

Den största fördelen med CDI - som gör att man hittar dem i scootrar och maxi scootrar är att de inte kräver att man byter förslitningsvaror och är därför helt underhållsfri. De producerar även en starkare gnista än andra tändsystem. Att byta ett defekt CDI system går generellt snabbare än andra system, pris på CDI enheter varierar kraftigt beroende på maskin.

Dynamiska justeringar av tändkurvan bidrar till mycket bättre vridmoment särskilt vid låga och medelhöga varvtalsområdet. Separationen av fördelningen och högspänningen visar sig ha en särskild fördel eftersom de kan individuellt optimeras. Nackdelen av den kompakta designen är att den är mycket svår att laga. Har man en trasig CDI är oftast det enda alternativet att byta till en ny. Ett fel på CDI kan ha många olika effekter exempel avsaknad av gnista, svag gnista och gnista vid fel tillfälle, lösningen är att ersätta med en ny CDI.

CDI som Scooter-Strypning (45km/h eller 25 km/h strypning)

En CDI kan också användas som en strypning på en scooter. Det är möjligt att justera switchfrekvensen från CDI boxen så att den inte ger puls över en viss hastighet. CDI fungerar då som en hastighetsbegränsare. I vissa modeller, är scootern strypt till 45km/h uteslutande med CDI enheten, men oftast (används även andra delar, variator, hylsa och annat) används en kombination av mekaniska strypningar för att nå hastighetsbegränsningen.

Ostrypt CDI, Racing CDI

Ostryp CDI. Om 45km/h strypningen tas bort från scootern (t.ex. för racing eller på privat mark) måste man förutom att ta bort andra mekaniska strypningar, även ha en "ostrypt" tändenhet (utan varvtalsbegränsning). På många original CDI, är gränsen satt till ca 8000-9000 varv/min. Om man på en originalmotor vill ta bort den strypningen är det ganska enkelt, plugga ur original CDI och plugga i en ostrypt CDI - motorn kan nu arbeta fritt upp till motorns egna begränsning, som beror på dess effekt. Toppfarten ökar vanligtvis påtagligt och överstiger 45 km/t. Genom att anpassa variatorn (t.ex. variatorn vikterna) kan nu optimeras ytterligare. Vid användning Tuning /trim - Avgassystem, cylinderkit eller en CDI så krävs alltid att variatorvikter justeras efter motorns nya karaktär. Om motorvarvtalet är begränsat blir det inte ett bra resultat att byta vikter.

Racing CDI finns tillgängliga för dem flesta fordon och har utöver obegränsning även ändrad tändning. Dessa CDI enheter ger en ytterligare ökning i prestanda genom att optimera effektiviteten i tändkurvan. CDI med optimerad tändkurva kan också användas till en originalmotor som en avstrypning - men detta är speciellt meningsfullt om motorn förövrigt är ostrypt eller trimmad. Till bland annat CDI strypt kina scooter, erbjuder till exempel tillverkaren "Naraku" ett stort urval av ostrypta CDI till nästan alla scooter modeller. Andra varumärken som Malossi, ger möjlighet till avstrypning och prestanda ökning med sina CDI enheter.

MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130