Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Scooter Däck | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Scooter Däck

Scooter och Moped Däck

Roller Reifen Mycket är beroende av rätt däck - säkerhet, komfort, bränsleekonomi. Det är inte bara att ha rätt däck, det behövs också regelbundet underhåll. Däcken ansvarar för flera viktiga faktorer. De bär hela fordonets vikt och ge den enda länken mellan de två hjulen och gatan. Bra väghållning och kontroll uppnås genom högkvalitativa stål förstärkta däck, med rätt profil anpassad till de behoven som varje scootrar eller motorcyklar har . Dessutom fjädrar däcken emot ojämnheter i vägen.
Därför är de avgörande för komforten och säkerheten i trafiken.

Urvalet av däck är stort: det finns modeller som radialdäck, lamelldäck och whitewalldäck. Särskilt viktigt i valet av däck är hur man använder det - en crossförare behöver cross däck med grovt mönster, en vägförare däck med hållbart mönster och en racer förare slicksdäck med racingegenskaper.

Uppbyggnad av däcket

Ett däck till scooter, moped eller motorcykel är precis som ett bildäck uppbygg av olika delar. Slitbanan är den del som ligger direkt på vägen. På slitbanan sitter den profil som är olika skuren beroende på tillämpning och som på vinterdäck kan utrustas med dubb eller specialdesignade lameller. Slitbanan är den delen som tar jobbar mest på däcket och är direkt utsatta för nötning och vittring. Den är stommen för däcket. Den är uppbyggd av flera lager väv av syntetfibrer, rayon eller remsor av stål som är inbäddade i hårt gummi. Olika slitbanor och däck har olika specifikationer på dessa delar, beroende på vad behovet för däcket. I höljet i emot fälgen är ett stort tryck vilket håller däcket fastklämt mot fälgen via vulsten, det består främst av ståltråd och därför ner trådar kadaver. Den inre väggen är också belagd med en speciell gummiblandning som förhindrar att den instängda luften kommer igenom porerna till utsidan. Sidoväggarna skyddar höljet från yttre påverkan och skador.

Korrekt Däckstorlek

Frågor om däck till scootrar, mopeder eller quad är förmodligen dem som orsakar mest förvirring - hur kan jag rätt däck? Detta ser man lättast genom att kolla på sina originaldäck eller i serviceboken till fordonet. Fordonet får bara köras med dem dimensioner som anges i den. Det är viktigt att kombinationen på fram och bakdäck är rätt. På vissa motorcyklar finns krav på däcken, att man måste använda ett exakt varumärke och dess modellnamn. Scooter förare kan glädjas, eftersom att till dessa fordon är det tillåtet att blanda märkena på däcken. Storlekarna finns som olika standarder på däck - dvs dimension och bestäms med följande uppgifter:
  • Däckbredd
  • Profil mäts genom däckbredd i procent
  • Metod för konstruktion
  • Fälgen ytterdiamater
  • Last index
  • Hastighet förteckning

Äldre Däckdimensionsbeteckningar:

Exempel: 3.50-10 -Här anges däckets bredd i tum. En eventuell bokstav står för det tillåtna varvtalet för däcket - med däck till 45km/h fordon är denna information är vanligtvis inte utskriven. Det sista numret är diametern däcket från vulst till vulst.

Aktuella däckdimensionsbeteckningar:

Exempel: 120/70-12 51J (TL) - I detta fall avslöjar beteckningen först att däcket är 120 mm brett. Numret 70 indikerar den procentuella förhållandet mellan däckets bredd till profilhöjden på däcket. 12 är fälgdiameter i tum. 51 visar att den så kallade belastningsindex. J ner tillåtna varvtalet för däcket - i det här fallet upp till max. 100 km/t TL innebär att det är ett slanglöst däck (Tube Less).

När behöver man Byta Däck?

Varje scooter eller moped förare kommer så småningom behöva konfrontera ett däckbyte. Snart kommer det antagligen bli oftare, i Europa måste man nämligen använda vinterdäck. Alltså byta sommar och vinter hjul byts vanligen minst 2 gånger per år. Du hörde rätt - det kan bli obligatoriskt även för scooter förare att använda vinterdäck. Däcken på tvåhjulingar om man jämför med bildäck behöver man ganska ofta byta oftare. Genom små sprickor eller vassa föremål, kan däcket spricka eller gå sönder. Dessutom, beroende på väderförhållanden och olika grader av förslitning fram och bakdäck behöver man byta däck på en tvåhjuling. Erfarenheten säger att bakdäcket har en mycket högre förslitning än framdäcken.

Frågan om när ett scooter eller motorcyklar däck behöver bytas, kan besvaras enkelt genom regelbundna egna inspektioner. Det bästa är att kontrollera det allmänna tillståndet av däck, och mönsterdjupet varje vecka. Den juridiska minsta mönsterdjup 1,0 mm för motorcyklar. När minsta mönsterdjup har uppnåtts måste däcken bytas - men det är mycket onödigt att vänta tills dess, byt innan! I Tyskland finns andra regler 1,6mm, det blir säkrare för dig som förare! Vid minskat däckmönster ökar risken för att tappa kontrollen, detta är livsfarligt. Dessutom bör man se till att inte väggen på däcket är skadat eller förstört. Kolla även efter ojämnheter i slitbanan - kort sagt, bör den övergripande bilden av däcket vara "friskt". Däckens lufttryck bör också kontrolleras i ett tidsintervall på 14 dagar, för bästa möjliga grepp och bränsle prestanda.

Rätt Däcktryck

I däcket skall det vara ett visst lufttryck. Vad är däcktrycket ska vara, föreskrivs av tillverkaren. Information om detta kan hittas i serviceboken eller i en handbok för fordonet. Ett optimalt däcktryck är avgörande för många faktorer. Rätt tryck ökar både säkerheten samt livslängden på däcket. Dessutom! I cirka 40% av alla trafikolyckor har man mätt upp ett för lågt däcktryck.

Om däcktrycket är för lågt, kan det få allvarliga konsekvenser, till exempel:
  • Däcket värms upp för mycket och kan slitas ut i förtid på grund av att gummit blir varmt och sprött
  • Däcken kan skadas på insidan, detta syns ej utifrån
  • Rullmotståndet ökar och därmed bränsleförbrukning
Ett något högre lufttryck är bättre, ca 0,2 bar högre än det rekommenderade lufttrycket kan ge en aning bränsleförbrukning. Ju mindre del av däcket som rullar mot vägen ju mindre motstånd. Dock om man har alltför hårda däck får man sämre grepp och ökat slitage på den centrala delen av slitbanan - så det bästa är att alltid använda tillverkarens rekommendationer på lufttrycket.

Användning av nya Däck

Nya däck har en slät yta, den behöver ruggas, detta på grund av produktionsprocessen. Först när ytstrukturen är inkörd, kan däcket svara upp till sina krav. Dessutom bör ett däck etiketter och klisterlappar tas bort från däcken. Varje däck kräver en viss drifttemperatur för att garantera full vidhäftning. Den första kilometern gäller att köra med: ett konstant varvtal så det blir varmt - speciellt i fuktigt väder. I allmänhet är ett nytt däck inkört efter ca 100 - 150 km.

MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130