Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Scooter Koppling | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Scooter Koppling

Bakre Drivenhet och Koppling

Kupplung & Wandler Den så kallade centrifugalkoppling är en av de centrala delarna på drivningen i automatiska scootrar. Den bakre delen av den variomatiken består av drivenheten, en koppling, ett flertal kopplingsbackar (armar) och en kopplings klocka. Dessa delar har även utrustats med kopplingsfjädrar och en mot-trycksfjäder.

Funktion

Den centrala uppgiften för en koppling består av att "bryta" kopplingen mellan motor och transmission. Motoreffekten överförs med hjälp av rörelsemoment till vevaxeln som sätter främre variatorn i rotation. Den driver sedan remmen som överför energin till den bakre omvandlaren och sedan slutligen till bakhjulet. För en mer detaljerad beskrivning, läs avsnittet: Variomatik. Nu om någon koppling inte skulle finnas i den bakredrivenheten, skulle motoreffekten överförs direkt till bakhjulet och utan dröjsmål. Scootern skulle därmed driva och köra iväg när du startar motorn eller så skulle motorn stanna. Dessutom skulle en tomgång inte vara möjligt.

Just det syftet, att kunna skilja (koppla bort) förbindelsen mellan motorn och transmissionen, löser kopplingen med hjälp av centrifugalkraften. Men sammankopplingen av detta sker inte automatiskt utan mekaniskt. Kopplingen är belägen inuti kopplingsklockan, kopplingsklockan är i sin tur förbunden med växellådan (slutväxeln). Mellan kopplingen och klockan finns ett visst avstånd, så att fri rotation är möjlig. Remmen snurrar på drivenheten som sitter ihop med kopplingen, därmed roterar även kopplingen. Kopplingsbackarna (armarna) slungas då av centrifugalkraften och pressas utåt. Från en viss hastighet, är centrifugalkraften så hög att käftarna slungas fast emot kopplingsklockan. Tack vare den höga friktionen på kopplingsarmarna driver den på kopplingsklockan så att även den nu börjar rotera. Kopplingen har nu gjort den första "kopplingen" och även växellådan (slutväxeln) roterar. När hastigheten sjunker igen, även minskar centrifugalkraften som verkar på kopplingsarmarna och kopplingen lossnar från kopplingsklockan.



För scootrar och maxi scootrar har denna princip med två omvandlare en fram och en bak fulländats genom åren. När motorn är stilla har remmen en liten bana vid främre variatorn och en stor den bakre driveneheten, detta gör att scootern med liten kraft och ansträngning kan köra iväg. När man sedan börjar komma upp i motorvarv och scootern i fart så tvingas remmen upp till en större omloppsbana på främre variatorn, samtidigt på den bakre driveneheten så dras remskivorna isär och remmen roterar här i ett smalare spår. Utväxlingsförhållandet har nu ändrats till förmån för en högre fart. Om din scooter sedan kör långsammare och minskar motorvarvtalet faller remmen tillbaka till en lägre omloppsbana fram och bak stiger den tillbaka till en högre omloppsbana.

Att den bakre driveneheten ökar eller minskar omloppsbanan igen beror på mottrycks fjädern och på den eftergivande dragkraften i remmen över en viss kraft. När kraften minskar vinner kraften i fjädern och remmen åker upp igen.

Kuriosa - (inte) bara för tuning vänner

Belüftete Kupplungsglocke Den radiella utformning av scooter kopplingar möjliggör en fullt utnyttjande av ytan för vidhäftning och därmed garanterar en nästan 100% effektivitet av kraftöverföringen från motor till slutväxeln. Emellertid är tillräcklig ventilation och kylning av kopplingen absolut nödvändig för optimal funktion. Om kopplingen är för varm, kan till exempel, kopplingsbackarna förglasas, dvs de blir hala och fungerar inte längre, vilket gör att "greppet" kopplingen skall ha emot kopplingsklockan och därmed omkopplingen nästan helt försvinner. En låg temperatur, förlängar livslängden för din koppling. Även kevlar-förstärkta kopplingsarmar förlänger livslängden. Hos oss hittar du flera olika produkter för dessa ändamål, olika varianter av kopplingar och kopplingsklockor som kyler på ett extremt effektivt sätt med anpassade blad. Kopplingen kan då hålla temperaturen varaktigt låg. Exempel här är den högpresterande Kopplingsklocka kallas R-Vent 107mm från Naraku som framkallar just denna effekt.

Kupplungsfedern På kopplingen, är de så kallade kopplingsbackarna (armarna) installerade, vilka pressas ut på grund av centrifugalkraften när motorn varvar, mot kopplingsklockan. Dessa backar är sammankopplade med var sin fjäder vars styrka har en inverkan på den nödvändiga kraften som behövs för att slunga ut armarna mot klockan. Med hårdare fjädrarna, behövs mer kraft att slunga ut armarna och kopplingen driver senare, det vill säga endast vid ett högre motorvarv. Resultatet är en ökad acceleration eftersom motorn måste varva upp till högre effektband innan den börjar driva och resultatet är mer kraft som tillhandahållas vid start.

För bättre prestanda, erbjuder Racing Planet i detta område flera olika fjädersatser i olika hårdhetsgrader. Dessutom kopplingar och kompletta bakre drivenheter från Malossi, Polini och Naraku som tillåter en individuell och optimal justering till just din scooter. Speciellt när man köper en komplett drivenhet kan det vara att installera och justera mot-tryck fjädern.

MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130