Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Scooter Tändspole | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Scooter Tändspole

Scooter och Moped Tändspole

Roller Zündspule mit Kerzenstecker Tändspolen på en Scooter, Maxi Scooter eller Moped tillhör tändsystemet. Tändsystemet består även av: Batteri, CDI, Impulsgivare (pickup) och Tändspolen.

Tändspolens Uppgift

Tändspolens funktion är att omvandla batteriets spänning till den högre tändspänningen och ladda ur den energi som omvandlats till tändstiftet. Med andra ord, tändspolen fungerar som en transformator. Principen för tändspolens funktion är relativt enkel. En tändspolespole består av två lindade spolar runt en järnkärna, de så kallade primära och sekundära spolarna. Den primära spolen är ansluten till fordonets batteri, och kretsen kan öppnas och stängas av en brytare. När brytaren håller kretsen, laddar strömflödet den primära spolen och ett magnetfält bildas i tändspolen. När strömflödet bryts till primärlindningen, bryter magnetfältet plötsligt och genererar en tillräckligt hög spänning, för att ge gnista på tändstiftet, i sekundärspolen. Stängningen och öppningen av brytaren sker automatiskt, nämligen genom CDI boxen och impulsgivaren (pickup).

Uppbyggnad av Magnetfält

När primärströmmen bryts av brytaren, så försöker det magnetiska fältet till snabb nedbrytning i den primära spolen som då inducerar en EMF (elektro megneteisk fält) på 200-400 V. I samma ögonblick, händer samma sak i varje lindning i sekundärspolen. Eftersom sekundärspolen har många fler varv (ca 100 gånger mer än den primära lindningen) blir också laddningen i sekundärspolen högre - 100 gånger, för att uppnå en hög tändspänning. Således bildas den höga spänningen som behövs för att skapa gnista. Beroende på fordonstyp, fordons generation och tändsystem finns olika sätt att överföra högspänningen till tändstiftet. På äldre fordon, distribuerar en mekanisk brytardistributör högspänningen till tändstiften. På nyare fordon finns helt elektronisk distribution och tändspolen direkt ansluten till tändstiftet. Under de senaste decennierna har detta tändsystemet varit under ständig utveckling.

Tuning Hög Effekts Tändspole

Roller Zündspule Naraku High Output Vissa tillverkare, till exempel den taiwanesiska tillverkaren Naraku, erbjuder så kallade Racing Tändspolar med High-End sekundär spänningt. Med denna spole, kan den sekundära spänningen bli nästan fördubblad, gentemot en standard tändspole. Tändspänning är på en original ungefär på 16.000 Volt. "High-Output" tändspolen från Naraku har en utgående (sekundär) spänning på ca 31.000 Volt. Den stora fördelen med Tuning tändspolar är bättre "omvandlingen" av den ursprungliga ingångsspänningen. Vid extremt höga hastigheter och låga temperaturer ger hög tändspänning en renare tändning. Inte bara tuning freaks får valuta för sina pengar, men även den som upplever kallstart problem har nytta av en "High Output" tändspole.

MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130