Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Scooter Variator | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Scooter Variator

Variomatik på Scooter och Maxi Scooter

Roller Variomatik Variatorn på en scooter är en del av den ständigt rör sig för att den automatiska växlingen skall fungera. Tillsammans med Variatorremmen och den bakre drivenheten utgör detta själva variomatiken. Den bakre drivenheten består av två remskivor som är tryckbelastade av en tryckfjäder, trycket på denna justerar växlingsmotståndet. På drivenheten sitter kopplingen och kopplings klockan. Denna teknik är enkel, men ändå bekväm och praktisk. Variatorn själv är en gammal men inte föråldrad teknik som har visat sig särskilt passande för scootrar. Den består av en fläkt och en remskiva, ibland båda i ett. Den sitter på vevaxeln sedan kommer remmen och innanför den själva variatorn. I variatorn finns dem viktiga variatorvikterna och en tryckplatta. I mindre fordon med motorer med högt vridmoment kan en variator vara ett billigt alternativ för en automatiskväxellåda och ändå få en låg bränsleförbrukning.

Funktion

Den steglösa automatiska växlingen är principiellt samma som dreven på en cykel, bara steglöst istället. Om utväxlingen är låg, är kedjan på det minsta drevet fram och på det största drevet bak, du tappar toppfart men får lättare att cykla upp för ett berg, som alla vet. Med en hög utväxling, dvs det största drevet fram och minsta drevet bak kan du komma upp i högre fart, men trögare att ta sig upp för backar. Den steglösa utväxlningen på scootrar följer denna princip, men utan växlar. Den V-formade variatorremmen, motsvarigheten till kedjan på cykeln, sträcks upp mellan remskivorna i den bakre drivenheten genom tryckfjädern, när variatorn börjar snurra och genom att vikterna slungas ut, får tillräckligt hög kraft för att pressa upp remmen för att öka utväxlingen och samtidigt pressas tryckfjädern i bakre drivenheten ihop.

I själva variatorn, finns dem så kallade variator vikterna (även känd som variatorn rullarna), vilka slungas i sina rullbanor när motorn varvar upp. Den kraft som produceras genom förbränning av bränslet överförs till vevaxeln med hjälp av kolven. Variatorn sitter direkt monterad på vevaxeln och tar tillvara på rotationskraften (momentet). Det resulterar i en centrifugalkraft inuti variatorn, detta gör att vikterna slungas ut. Denna krafts uppgift i en variator är att minska avståndet mellan de koniska skivorna där remmen rör sig och "tvinga" den till en högre omloppsbana. Utväxlingen blir nu högre och man får en högre toppfart. Eftersom remmen inte kan expandera, måste den bakre drivenheten tillåta att remmen dras in mot mitten i en mindre omloppsbana. Detta görs också av centrifugalkraften och med hjälp av en mot-tryckfjäder. Vridmomentet kan sedan minska, om man släpper gasen, då minskar centrifugalkraften, vikterna faller tillbaka och främre skivorna glider isär igen. Eftersom avståndet mellan de koniska skivorna är således direkt beroende av vridmomentet hos motorn, gör det att en variabel utväxling är möjlig.

Variatorvikter / Variatorrullar

De har många olika namn, rullvikter, variatorrullar och variatorvikter. Vikterna är ansvariga för att variatorn skall fungera så bra som möjligt. Även en minimal viktförändring, kan påverka hur väl motorns kraft tas tillvara. Förändring av tyngden på vikterna kan faktiskt orsaka att potentiell motorprestanda inte kan nås eller utnyttjas. För att förstå detta måste begreppen prestanda och varvtal på motorn klargöras i förväg. En motor har sin största effekt inom ett bestämt varvtalsområde, detta område varierar beroende på typ av motor och trimningsgrad. Före och efter detta område, är effekten svagare. En optimal prestanda för bästa möjliga acceleration skapas exakt när variatorn börjar växla i det området, inte före och inte efter.

Om vi nu tillämpar denna slutsats till variatorn, kan du tydligt se att för lätta vikter slungas långsammare i variatorn och kraften att pressa ihop remskivorna blir liten och långsam, långt efter det optimala effektområdet. Med denna hastighet kommer du förmodligen inte kommer att vinna en enda duell vid trafikljus. Dessutom kommer topphastigheten minska då varitorn inte har tillräcklig kraft att pressa upp remmen. Raka motsatsen är fallet med för tunga variatorvikter. Denna ökning gör att variatorn snabbare tvingar upp remmen och därför en högre växel för tidigt innan motorn når det optimala effektområdet. Detta har också en negativ inverkan på accelerationen.

För tuning vänner bör alltså påpekas att detta effektområde, eller då ännu hellre effekt punkt, är en viktig punkt. Variatorn är inte en komponent som ökar motoreffekten, men det är ändå nödvändigt att den effektförbättring med andra komponenter till scooter (t.ex. sportavgassystem) tas om hand och ner i gatan. Till exempel kan man ha bytt till till effekthöjande komponent, som driver motorns effekt, men även till högre varvtalsområden. Använder man samma inställning i variatorn som tidigare, så är det mycket möjligt att den börjar växla upp för tidigt för den nya motoreffekten. Resultatet kan bli så att scootern efter bytet till effekthöjande komponent ändå går långsammare eller blir svagare än tidigare. I princip: förändringar i motorns effekt, kräver att man justerar variatorn. Det kan låta vara ansträngande för en sådan liten del - men väl värt det i alla fall.

Variatorn som en strypning

Den strypning som ofta finns på en scooter kan ibland sitta i variatorn, då brukar den vara utformad på ett sätt som minskar variatorns rörelsefrihet. Kan variatorns främre remskivor inte tryckas ihop tillräckligt så kan inte remmen nå tillräckligt långt upp för att full utveckling. I enkla termer, saknar det helt enkelt en högre växel, vilket alltså stryper scooterns toppfart. Likaså kan rullbanorna för vikterna manipuleras så att variatorn slungas med mindre kraft. Du kan även ha helt fel vikter för att enkelt strypa scootern.

Sport- och Trimvariomatik

Förutom att eventuell ersätta en defekt variator med en identisk fast hel, finns det andra altenativ. Man kan i det fallet även skaffa en prestandahöjande Variator, det finns många tillgängliga på marknaden. Även leverantörer som Naraku och Malossi gör sina som bidrar till en ökning av toppfart, acceleration och smidigare motorgång. Ett annat exempel på variator tillverkare är Polini som satt accelerationen i centrum. Speciellt optimerade rullbanor för variatorvikterna som tillåter motorn att varaktigt stanna kvar på samma nivå, detta för att acceleration och prestanda märkbart är optimerad. Rekommenderas också naturligtvis på helt originalmotorer, som behöver ta tillvara på all effekt som finns.



MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130