Racing Planet använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda webbsidan godkänner du detta. Läs mer om cookies här.
Scooter Vevaxel | Reservdelar
0 Produkter | 0 SEK |  TILL KASSAN
VÄLJ VIA MODELL ❯❯
VÄLJ VIA VARUMÄRKE
VÄLJ SPRÅK

Scooter Vevaxel

Vevaxeln

Vevaxeln omvandlar den linjära rörelsen hos kolven som via vevstaken vrider svänghjulet och ett moment skapas. Vevaxeln i en förbränningsmotor omvandlar linjär upp-och nedåtgående rörelse från kolven i cylindern till en roterande rörelse och överför den till variatorn vidare till kopplingen och transmissionen.

Syften Med Vevaxeln

- Tillvarata kolvkrafterna
- Generera vridmoment från vevstaken
- Tillvarata det mesta av vridmomentet vid svänghjulet och kopplingen
- Även att driva delar som kamaxel, oljepump, generator, kylning och ventilstyrning, etc.

Uppbyggnad Av Vevaxeln

Varje vevaxel har utgående axlar (axeltappar) som ligger i linje med varandra. I mitten inne i vevhuset sitter vevarmen, den kan vara uppbyggd på olika sätt, med stor massa (som tungt svänghjul) eller med lägre massa. I denna sitter vevtappen som tar emot kraften från vevstaken, naturligtvis är denna led försedd med lager. Axeltappar och vevarmarna från varje sida är förbundna med varandra genom vevtappen. Genom att vevtappen sitter förskjutet i vevarmarna blir det en ojämn fördelning av massan i vevarmarna, men den balanseras av motvikter på motsatt sida, olika mycket beroende på massan i vevarmarna. En sida av axeltappen är försedd med laterala kontaktytor. Detta för att kunna montera vevtappens kullagr på vevaxeln . Det förhindrar t ex ett glapp när motorn går i friläge. Axlarna på Vevaxeln är härdade och har ett slipat ytskikt. Vevaxeln måste vara helt dynamiskt balanserad, vid obalans brukar det avhjälpas genom avlastningsborrningar, för att få bort material och uppnå jämvikt. Den drivande utgående axeln på vevaxeln är lite olika utformad beroende på om det är en variator eller en vanlig växellåda. På en vanlig växellåda sitter på den sidan svänghjulet som ä fäst till kopplingen vanligtvis. På den motsatta sidan sitter drivning för, oljepump, kylning och generatorn. På en variator driven maskin så sitter direkt på den utgående drivaxeln variatorn för remdriften. På andra sidan är det samma som för växlade maskiner.

Krafterna på Vevaxeln:

- Höga accelerationskrafter, både positiva och negativa genom att kolv och vevstake vänder håll vid varje dödpunkt
- Att snurra ger uppkomst av stora centrifugalkrafter
- Är främst fördelade på lager för att minska slitage

Numera tillverkas motorcykel, moped och scooter-Vevaxlar på två sätt:

- Montering av flera prefabricerade delar, som pressas under höga krafter för att få vevtappen och vevstaken på plats
- Smidda, veven har smidits till sin form ur en bit.

Vevaxel material:

- Tillverkade av Nitrerstål, dessa är legerade seghärdningsstål med en speciell sammansättning, som ger högsta ythårdhet.
- Gjutjärn med segjärn, de har en bra vibrationsdämpning

Det finns också de så kallade "full cirkel" vevaxlar för tuningsyfte (trimning). Med användning av en sådan Vevaxel kan förkompression i vevhuset ökas, vilket leder till en mycket bättre fyllnadsgrad. Effektregistret skiftar till det övre varvtalsområdet. Både vridmoment och kraften ökar till följd av ökad tröghet i den fasta metallen. Sådana axlar finns bland annat från den taiwanesiska tillverkaren Naraku . Dessutom erbjuder dem vevaxlar med samma förmåner, men deras vikt är lägre.

Winterreifen
MITT KONTO
Paypal
INTERNATIONELLT
SOCIAL MEDIA
google+ facebook vimeo myspace twitter youtube

Alla priser är angivna inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Andra kostnader som eventuellt kan tillkomma är faktureringsavgift eller liknande avgifter. English Sitemap
® Alla varumärken tillhör sina respektive innehavare och används enbart i referenssyfte
© Racing Planet Vi använder cookies. Läs mer.
031-531130
031-531130