Fördelarna är:
- 40% viktbesparing
- Säkerhetsplus på grund av dubbelt bula
- Förbättrad chassirespons
- God koncentricitet
- Lätt att montera
- Attraktivt utseende
VIKTSREDUKTION
Viktbesparingen jämfört med en ursprunglig PX-stålfälg är 600 gram. Dessutom finns det en viktbesparing på ca 370 gram på grund av att slangen inte längre behövs. De oavhängda massorna minskar därmed med nästan ett kilo per axel (över 64 %). Chassiets responsbeteende förbättras märkbart.
SÄKERHET
Tack vare en dubbel så kallad "puckel" i fälgbädden styrs däcket alltid säkert i fälgen. I likhet med den senaste runflat-tekniken inom bilindustrin kan luften sakta avgå vid ett främmande föremål (spik eller liknande) utan att däcket glider in i fälgbädden. Fordonet stannar på så sätt kontrollerat. Fälgen har fördjupningar mellan monteringspunkterna. Bromsens kylning förbättras.
Särskilda egenskaper
Spårförskjutningen är 2,5 millimeter på vänster sida. Genom att montera aluminiumfälgarna på båda axlarna utjämnas spårförskjutningen. Detta märks inte vid körning.
Fälgen har inget testmärke och är inte trafikgodkänd.
Endast för slanglösa (TL) däck. Passar inte till däck med slangtyp (TT).
Förses med sex slutna höga kapmuttrar (förkromade, SW12) och en fastskruvad metallventil (M8x1,25 mm). Fälgvikt 900 gram.
OBS: Alla slanglösa 10-tumsfälgar för Vespa och Lambretta uppfyller inte ETRTO-standarden. Diametern i mitten av fälgen är något för stor på grund av konstruktionen, däcket kan inte sitta tillräckligt långt in i fälgbrunnen vid montering. Montering för hand (med monteringshandtag) är mycket tidskrävande eftersom däckets vulst är under stor spänning.
Däckmontering bör därför endast utföras av en specialist med lämplig utrustning (däckmonteringsmaskin).
(US120918)