Konvertering till en modernare generator/tändningstyp är ett beprövat sätt att bli säkrare och mer hållbar på vägen. De kontaktfria CDI-tändningarna är nästan oförstörbara och tillförlitliga, och ljusutbytet är också mycket högre med ett modernt, regulatorstödd ombordelektro-system, eftersom inte bara spänningen ökar från 6 volt till 12 volt, utan tändarbasplattan kan också generellt sett producera mer effekt.
För att göra detta är det nödvändigt att anpassa ledningsnätet, eftersom generatorerna i ett modernt elsystem har alla ljusslingor seriekopplade för maximal effektutgång och det finns bara en strömförande kabel som utgång för ombordspänningen. Denna leds sedan till spänningsregulatorn, som begränsar ombordspänningen till en konstant 12-13 volt. Detta förhindrar effektivt den fruktade dominoeffekten från det gamla elsystemet, där alla glödlampor brinner ut en efter en efter ett fel på bara en glödlampa. Det är först efter regulatorn som strömmen leds till de enskilda konsumenterna. Denna teknik gör det också möjligt att använda en mycket kraftfull generator, som vår BGM-tändningsgrundplatta, som garanterar ett högt ljusflöde och tändningsprestanda även vid låga hastigheter.
För att använda en sådan generator i det gamla chassit behöver du därför en matchande ledningsnät. Vår ombyggda kabelsamling är precis rätt och kan dessutom användas mycket universellt. Den bygger på ett elsystem som har reducerats till ett minimum och som driver horn/högtalare, körljus/dippstrålkastare och bakljus/bromsljus. Eventuellt kan ett blinkersrelä monteras, ledningsnätet är redan förberett för detta.
Tillsammans med vår BGM 12Volt spänningsregulator resulterar detta i ett mycket modernt elsystem ombord som förutom ett briljant och kraftfullt ljusutbyte även har gimmicks som en likströmsutgång för laddningsfunktionen av en mobiltelefon eller exempelvis en navigationsenhet.
När man använder vårt ombyggnadsledningsnät behövs inte längre något batteri. En eventuellt befintlig 6V-sladd kan fortfarande användas, den klarar enstaka 12V utan problem. Ytterligare teknisk information finns i vårt kopplingsschema.
Observera : På mycket gamla fordon kan det uppstå utrymmesproblem på grund av de större kabeltvärsnitt som används i ombyggnadskabelsamlingen. Detta är särskilt fallet i området för rörkanalen för bakljuset och i området för styrhuvudet. Av säkerhetsskäl vill vi dock inte använda mindre kabeltvärsnitt.
Finns som set med matchande ljusbrytare för:
- Vespa Smallframe V50 Special
- Vespa Smallframe V50, 50N, PV125, ET3, Vespa Largeframe Sprint, Rally, TS, GT, GTR, GL, Super, GS160, SS180, VNA, VNB, VBA, VBB
NOT: Det krävs en bromsbelysningsbrytare av typen "normalt öppen".
(USA)