Kort PK-gaffel
Detta är lämpligt för en förkortad PK-gaffel (t.ex. för att använda den i en Vespa V50, PV, ET3). Genom att förkorta gaffeln skulle svankvinkeln bli för brant och spåret för kort med en normal längddämpare. Den förkortade dämparen optimerar detta igen. Stötdämparens respons förbättras genom den plattare svingarmen och körstabiliteten ökar genom det större spåret.
Kortare PX-gaffel
För att sänka fronten på en Vespa PX kan gaffeln kortas. För att återställa den ursprungliga svingarmvinkeln används den adapter som erbjuds här. Stötdämparens längd minskas med 30 mm. Beroende på förkortningen av gaffeln kan svingarmvinkeln och därmed caster varieras.
Förkortad PX/Cosa-gaffel
En förkortad PX/Cosa-gaffel kan köras antingen med ett förkortat PX-dämpare (210mm) eller ett PK-dämpare (195mm). Med 210 mm är gaffelns svängarm, beroende på förkortningen av gaffeln, återigen som avsett från fabriken. Med 195mm får du också en plattare svingarmvinkel. Ultralåg chassier använder den förkortade PK-dämparen med 165mm. Vid behov kan du optimera hanteringen ytterligare med den övre distansen, som finns i olika längder, på den bakre stötdämparen.
En standard PK-gaffel (i PK-ramen) används också ofta med ett förkortat dämpare i racing. Här förkortas spåret, viktfördelningen förskjuts mer till framhjulet och styrhuvudets vinkel är brantare, hanteringen förbättras enormt.
Detta är en stor fördel, särskilt på smala banor. Nackdelen är den mer instabila hanteringen vid hög hastighet.
MONTERING
Adaptern ersätter det vanliga justeringshjulet. För att ta bort den tar du bort fjädern. För att göra detta ställer du in dämparen på lägsta fjäderförspänning, trycker ihop fjädern och tar bort den övre fjäderplattan. Kläm sedan fast kolvstången i skyddande käftar (aluminium/trä) i ett skruvstäd. Nu kan justeringshjulet avlägsnas helt och hållet. Värm vid behov hjulet försiktigt (inte högre än 150 °C på grund av NBR O-ringen på insidan) för att mjuka upp skruvlimmet. Därefter kan den nya adaptern skruvas in, säkra den igen med lämpligt skruvlim. Viktig anmärkning: Skruvlimmet kräver en aktivatorspray, annars härdar det inte på de passiva ytorna. Likaså får inget skruvlim komma in i justeringsmekanismen, annars klibbar den ihop och fungerar inte längre.
Dämpningen justeras sedan med hjälp av en skruvsticka.
NOTE
Passar endast till stötdämpare BGM Pro SC/F16 Competition (med reservoar/dämparjustering).
BGM Pro Sport stötdämpare (utan reservoar/dämparjustering) kan sänkas med BGM774LCP.